niedziela, 25 grudnia 2011

Św. Mikołaj jako wytwór propagandy wojny secesyjnej

Tym razem krótki pościk o tym, że jeden z moich tekstów wylądował na Histmagu (link) pod adresem: http://histmag.org/?id=6221 ("Święty Mikołaj na amerykańskim froncie").
O tym, jak św. Mikołaj stał się patriotycznym przedstawieniem zamiast dostojnego biskupa wspierającego uciśnionych i biednych, postanowiłem skrobnąć kilka słów. A wszystko to zasługa niemieckiej tradycji Rycerza Ruprechta, który przetworzony został przez Thomasa Nasta w trakcie wojny secesyjnej, a potem uzyskał jeszcze bardziej familiarny wygląd w trakcie I wojny światowej (vide poniżej: pierwsze przedstawienie św. Mikołaja z "Harper's Weekly" 3 stycznia 1863 r.).
Tak więc zapraszam do czytania, zwłaszcza że z okazji Świąt Histmag tradycyjnie podrzucił trochę artykułów na ten temat, jak choćby fragmenty z gazet na temat spędzania Bożego Narodzenia w mroźnej Warszawie w 1980 r.